Az NLV Klub 2024. január 11-én rendezte meg az útdíj változásokról szóló webinárját, amelynek a fő témája volt, hogy milyen módon változnak a magyar, német és az osztrák útdíjak 2024-től, mekkora az emelés mértéke, valamint hogy milyen tényezők befolyásolják az útdíjat és az hogyan számolható ki.
Az esemény moderátora Lajkó Ferenc volt, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki független iparági szakértőként nyilatkozott a témában.
Először a tavalyi évről esett szó: 4 egymást követő recessziós negyedéven vagyunk túl, ami feltűnően kihatott a közúti fuvarozásra is. 2024-re lassú kilábalást jósolnak a tavaly évi recesszióból, de már elindult a trendforduló.
A következő előadó Marczin Bence, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató kommunikációs igazgatója volt. Kiemelte, hogy nem változásról, hanem változásokról kell beszélnünk.
Az elmúlt évekhez képest idén januárban a HU-GO e-útdíjrendszernek volt egy sokkal nagyobb, fuvarozókat érintő változása, a külső költség díj bevezetése. Ez a változtatás nem csak egy kis módosítás, hanem már reformnak is nevezhető lépés. A külsőköltség díj az útdíjfizetés során sokkal jobban figyelembe veszi a környezeti terhelést. Németország után Magyarország, Ausztriával együtt január 1-jétől vezette be ezt a szabályozást. Nem elhanyagolható, hogy a költségnövekedés mellett a fuvarozóknak az adminisztratív terhekkel is számolniuk kell.
Fontos szempont a külsőköltség díj kiszámításánál, hogy az adott útszakasz mennyire fut közel lakott területhez. Így már sokkal jobban át kell gondolni, hogy milyen útvonalon fognak közlekedni. Ennek kiszámítására nagy segítséget jelent az ingyenesen, mindenki számára használható utdijkalkulacio.hu oldal.
A HU-GO e-útdíj rendszerbe bevezetésre került – az eddigi J2, J3 és J4 díjkategória mellé – a J5 tengelykategória is, hiszen rengeteg 5, vagy annál több tengellyel rendelkező nehézgépjármű közlekedik már az utakon. Emellett megváltozott a számlázási rendszer is, amihez a fuvarozóknak nagyon rövid időn belül kell majd alkalmazkodniuk.
Réthy Kinga, az UTA Magyarország Kft. képviseletében vett részt a webináron előadóként, aki szintén a CO2 besorolásról, tehát a külsőköltség díjról beszélt. Az UTA is nagyjából 80 %-os útdíjemelkedést számított ki a Németországi szakaszokra.
A webinár zárásaként Sjamsuddin Meliton Milon, a Ghibli Cégcsoport szállítmányozási igazgatója mondta el tapasztalatait.
Felhívta a figyelmet az Európa szerte jelen lévő sofőr hiányra, illetve szó esett a költségek áthárításáról a fuvarozók részéről. Elmondta, hogy szerencsés helyzetben érzi magát, hiszen a partnereik is partnerként tekintenek a Ghibli Kft.-re, így jól tudják kezelni a költségnövekedéseket. Úgy gondolja, hogy amelyik cég nem tudja majd megvalósítani ezt a fajta együttműködést az ügyfelekkel, annak nem sok esélye lesz a fennmaradásra.
Lajkó Ferenc összefoglalásként elmondta, hogy a partnerekkel való hatékony együttműködés most kiemelten fontos lesz, illetve, hogy mindenki próbálja meg a szűk környezetében kiküszöbölni az ellátási lánc ilyen fajta megszakadását.