A KözútVilág Expo során Réthy Kinga, az UTA Magyarország ügyvezető igazgatója tartott előadást az év végén, illetve a jövő év elején életbe lépő változásokról.

Előadásából kiderült többek között az is, hogy 2023. december 1-jétől a Németországban fizetendő útdíjak számítása gyökerestül megváltozik. A korábban, a tengelyszám alapján kalkulált díjak helyett már a járművek szén-dioxid-kibocsátása alapján kell majd megfizetni az útdíjat. A „külsőköltség-díjak” bevezetése az európai uniós Eurovignetta irányelv alapján történik, amit minden EU tagállamnak be kell építenie a jogrendjébe. Németország után következik majd Ausztria, ahol 2024. január 1-jétől lép hatályba a szén-dioxid kibocsátás alapján számított útdíj. Az ottani díjemelkedés mértéke egyelőre nem ismert, de akár 10–15 százalékos növekedés is várható.

Az effajta díjszámítás alapján 5 különböző osztályba lehet sorolni a járműveket: Azon járművek, amelyek 2019. július 1. előtt készültek, az 1. osztályba sorolódnak és semmiféle kedvezmény nem jár utánuk, így nagyjából 83%-os útdíjemelkedéssel kell számolni ezesetben. A 2019. július 1. után készült járművek a 2-es, 3-as és 4-es osztályokba lesznek sorolva, ahol az első osztályénál csekélyebb drágulásra kell számítani, míg az elektromos és hibrid járművek – díjnövekedés nélkül – az 5. osztályba tartoznak majd.

Fontos viszont, hogy minden egyes jármű esetén egyedi elbírálás van, így két teljesen azonos gépjármű is kerülhet más kategóriába, bizonyos szempontok alapján. Ha azonban a járműnek nincsenek meg ezen adatai, akkor automatikusan az 1. osztályba fog kerülni.

Németországban továbbá az is hozzájárul majd a fuvarköltségek növekedéséhez, hogy 2024. júliusától az eddigi 7,5 tonnánál nehezebb járművek helyett már a 3,5 tonna felettieknek is útdíjat kell fizetniük.

Forrás: https://www.kozlekedesvilag.hu/hir/kozut/kv-expo-10/ 

Recommended Posts