„Akár az infláció ötszörösével is drágulhat a közúti fuvarozás 2024-ben, ami jelentősen növelheti a hazai inflációt, sőt ellátási gondokat is okozhat.” – figyelmeztet az iparági szakértő.

„Akár 16-21%-kal is növekedhetnek a közúti fuvarozás költségei 2024-ben”, áll a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében, ami az előrejelzett 4-6%-os infláció ötszöröse is lehet. A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki.

Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedését a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele okozzák, együttesen.

„Fizetőssé válik az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala” – emeli ki Lajkó Ferenc iparági szakértő.

Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-től, Németországban pedig 2023. december 1-től kerül bevezetésre az ún. külső költség, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.

A magyar útdíj átlagosan 50-60%-kal, a német pedig 70-83%-kal kerül majd többe 2024-ben!

Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85% közötti értékeket mutat.

A brutális útdíjemelés gazdasági következményei súlyosak lesznek. Egyfelől tovább nehezítik a 2023. III. negyedéve óta veszteségesen működő közúti fuvarozók helyzetét; akik nem tudják átvállalni a növekményt, kénytelenek lesznek továbbhárítani ügyfeleikre a megemelkedett adóterhet. Ha mégsem sikerülne teljesen áthárítaniuk az útadót, az tovább rontaná az eredményességüket, ami ellen csak kapacitásaik jelentős csökkentésével tudnának védekezni. Lecsökkent kapacitásuk pedig, a recesszió elmúltával – a makrogazdasági előrejelzések szerint akár már 2024 második felében – kapacitáshiányt és ellátási gondokat okozhat.

Másfelől az útdíjemelés a termékek áraiba beépülve jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt is 2024-ben.

Forrás: DigiLog Consulting 

Recommended Posts