Az Európát érintő közúti fuvarozási díjak emelkedni fognak 2021-ben. – ezzel számolnak a Transport Intelligence és az Upply elemzői. Az áremelkedés okai között említhetjük a járművezetők hiányát, a gazdaság visszapattanását, valamint az üzemanyagárak emelkedését is.
A közúti fuvarozás díjainak elemzésében (Road Freight Rate Development Benchmark), a TI és az Upply elemzői azt jósolják, hogy 2021. végére Európában az átlagos díj 1087 és 1155 euró között lehet. Ez 2,5, illetve 9%-os emelekdést jelentene éves összehasonlításban. A díjak kilométerre átszámítva 1,6 és 1,7 euró között mozoghatnak.
A jelentésben felhasznált díjmutató kb. 250 millió ár és díj felhasználásával került megbecsülésre Európában.
A TI és az Upply előrejelzése jó jel az európai fuvarozóknak a nehéz 2020-as év után, amikor az átlagos fuvardíjak csökkenését kellett elkönyvelni.
Egész 2020-at tekintve az átlagos díj Európában 1060 euró szintjén mozgott, ami 1,6%-os visszaesést jelentett éves összehasonlításban. A tavalyi átlagos díj 1,55 eurót tett ki kilométerenként. A TI és az Upply elemzői kiemelik, hogy az index történetében először mondható el, hogy az éves díjak alacsonyabbak az előzőekhez képest. 2019-ben a növekedés 1,5% volt, egy évvel korábban pedig 4,4%.
Az átlagos díjak esése 2020-ban elsősorban az alacsony keresletből adódott. Ezt a gazdaság lelassulása okozta a COVID-19 járvány miatt, valamint a bevezetett korlátozások (gyakran kétszer is egy év alatt) a különböző országokban, és különösen tavasszal az alacsonyabb fogyasztás.
A díjak emelkedésének egyik oka idén a COVID-19-vakcina. Mindenek előtt reményt ad arra, hogy fellélegezhetnek a gazdaság újabb szektorai, különösen a stacionárius kiskereskedelem, és a vendéglátási ágazat. A megnövekedő gazdasági aktivitás pedig előnyére fog válni a közúti fuvarozási ágazatnak. Az ébredő gazdaságnak hatással kell lennie a díjak szintjére.
A Brexit esetében kisebb áruvolumennel kell számolni az EU és Nagy-Britannia között az összes korlát és adminisztrációs gondok miatt. Azonban ezek a többletköltségek is csak az árak emelkedését vonják maguk után ezen az útvonalon. Érdemes kiemelni, hogy a Brexit-előtti őrület következtében 2020. novemberében és decemberében a díjak a Nagy-Britanniába vezető utakon az előző év IV. negyedévében magasabbak voltak (éves összehasonlításban). Ez fordított tendencia volt a többi európai útvonalhoz képest, ahol a díjak 2020. során csökkenő tendenciát mutattak.
A másik fontos tényező, amely nyomást fog gyakorolni az árakra, az a járművezetők hiánya Európában. 2020-ban egy pillanatra arrébb lehetett odázni ezt a kérdést, mivel az alacsonyabb kereslet a fuvarok iránt a járművezetők iránti keresletet is csökkentette. Ha azonban a gazdaság visszapattanásával számolunk, és a fuvarozási szektor nagyobb aktivitásával idén, akkor a járművezetők hiánya megerősödve térhet vissza. Ez pedig nyomást fog gyakorolni mind a javadalmazásra, mind pedig, következményként a fuvardíjakra.
A TI és az Upply jelentése az üzemanyagok árának kérdését is felveti, amelyek az utóbbi időben nagyon alacsony szinten voltak. Emiatt az elemzők 2021-ben növekedéssel számolnak. Azonban már most is megfigyelhetjük a kőolaj árának emelkedő tendenciáját. Év elejétől február 4-ig egy hordó olaj ára több, mint 16%-ot emelkedett. Ha ez az irány továbbra is fennmarad, természetes módon jelentkezni fog ez is a fuvardíjak emelkedésében.
Az említett emelkedési tényezők mellett, nem szabad megfeledkezni a Mobilitási Csomag már közelgő bevezetéséről sem, amely jórészt az olcsóbb fuvarozókra fog csapást mérni Kelet-Közép-Európában, és minden bizonnyal hozzájárul az árak emelkedéséhez az európai útvonalakon.