A Drewry konténerdíj-index növekedése nem akar befejeződni. A Kínából Rotterdamba vezető útvonalon lépte át a 10.000 dolláros határt.

Tántoríthatatlanul szárnyalnak a díjak a konténerdíj-indexen. A napokban a Sanghajból Rotterdamba vezető útvonalon az index átlépte a 10.000 dollárt, elérve a 10174 dolláros szintet. Ez 485%-kal több, mint 2020. ugyanezen időszakában. Március közepén az index értéke még 8.000 dollár alatt volt.

A Sanghaj-Génua útvonalon az ármutató szintén hamarosan átugorja a 10.000 dollárt – a legutóbb 9662 dollár volt. Ez 2%-os növekedés volt az előző héthez képest.

A World Container Index, a 40-lábas konténerek díjainak indexe (átlagos díjak dollárban)

Fontos hangsúlyozni, hogy a valódi árak magasabbak, mint azok, amelyek az indexben megjelennek. Ugyanis hozzájuk számítódnak a fuvarozók marzsai, valamint az újabb és újabb díjak a fuvar garantálásáért. A jelenlegi hatalmas fuvarozás iránti szükséglet és a korlátozott fuvarkapacitás mellett minden ütőkártya a hajózási társaságok kezében van.

A díjak megállás nélküli emelkedése a Szuezi-csatorna leblokkolásának következménye március végén-április elején az „Ever Given” konténerszállító miatt. Sőt, mi több, nem az európai kikötők torlódásai voltak a válság fő okai az egyiptomi vízi úton, de a késedelem az üres konténerek visszatértében Kínába. Ezek hiányában a Közép Országában azt jelenti, hogy az egész világ importőreinek harcolni kell minden egyes elérhető konténerért, ami nyilván felveri az árakat. Az Egyesült Államokban jelentkező rekordnagyságú keresletet, a lassan ébredő európai gazdaságokat (amely további keresletet generál a Kínából érkező árukra), és már meg is van a recept az ár-Armageddonra.

Ezért az áremelkedésért végül mind mi fogunk fizetni. A PMI index havonkénti értékeiben az ipari szektor számára mind a lengyel, mind az uniós gyártók arra panaszkodnak, hogy a termeléshez szükséges eszközök késve érkeznek, valamint a fuvarozás emelkedő áraira. Ez pedig a termelési költségek növekedéséhez vezet, az pedig végül a késztermék árának emelkedéséhez.

Forrás: https://trans.info/hu/a-kinabol-erkezo-kontenerek-dijai-ujabb-rekordot-dontottek-otszor-dragabbak-mint-egy-eve-239579 

Recommended Posts