Az elmúlt két év egy igazán nagy kihívást jelentő időszak volt minden vállalat számára. Sok minden átalakult és sokat tanultunk a mögöttünk álló évekből. Mi várható 2022-ben? Erre a kérdésre adtak választ a terület szakértői a hagyományos év eleji konferencián a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubjának szervezésében.
A szakma kiemelkedő képviselői tartottak előadásokat a globális trendekről, a világpolitikáról, a logisztikát érintő legfontosabb szállítmányozási díjtendenciákról, a költségeket érintő változásokról, a kialakult gazdasági helyzetről és annak hatásairól. Szó volt még a mobilitási csomag hatásairól, adójogi kilátásokról, betekintést nyerhettünk a magyar és a globális autóipar helyzetébe, információt kaptunk a vámellenőrzésekkel kapcsolatos várható tendenciákról, valamint megismerhettük a Budapest Airport Cargo City egyedülálló fejlesztéseit is.
Az előadások sorát Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő nyitotta meg, aki a 2022-es várható világpolitikai helyzetet elemezte, kitérve a napjainkban egyre inkább élesedő orosz-ukrán konfliktusra.
Dr. Vásárhelyi Árpád, a BDO Legal Jókay Ügyvédi Iroda partnere az adójogi kilátásokat vette górcső alá a logisztikát illetően, kitérve a téma kapcsán a tengeri-légi-vasúti szállításokra is.
Őt követte Török Zoltán vezető elemző a Raiffeisen Banktól, aki a gazdasági trendek és tendenciák világába nyújtott betekintést az idei évre vonatkozóan. Olyan gazdagsági kihívásokkal ismertette meg a hallgatóságot, mint az alapanyaghiányból származó globális szállítmányozási problémák, az infláció megugrása, geopolitikai konfliktusok, adósságcsapda, olajpiaci helyzet, valamint a világban ismert két legfőbb konfliktushelyzet (Oroszország-Ukrajna, Kína-Tajvan).
Előre látni az előre láthatatlant!? címmel Várkonyi Gábor autópiaci szakértő tartotta meg előadását a magyar és globális autóipar vonatkozásában. Megtudtuk, hogy az elmúlt két év autóiparra mért csapásai után a kereslet elég masszívan kezdett helyreállni a gyártással, termeléssel ellentétben, de így is rengeteg piaci szereplő rekord évet jelentett az árazás fennhatóságának köszönhetően. A használtautó árak az egekbe lőttek, és lényegesen lejjebb nem fognak menni az új autókat tekintve sem az elkövetkező 1-1,5 évben. Szó esett többek között az szén-dioxid kvótákról, az EU-normákról, a technológia váltási költségekről, a kínai autógyártás térhódításáról. Összefoglalásként elmondható, hogy az igazi vihar 2022-ben vár ránk, jelentős mennyiségű autó volt hiányozni a piacról egész évben, így csak a legerősebbek fognak tudni túlélni kereskedelmi oldalon is.
Lajkó Ferenc ügyvezető, Digilog Consulting képviseletében a közúti szállítmányozási díjtendenciákról beszélt a résztvevőknek. Kitért a 2021-es makro környezetre, a konjunktúrára, az inflációra, a covid helyzetre, az ellátási lánc zavarokra. Bejelentésre került a nemzetközi és belföldi fuvardíjak kordában tartása érdekében egy egyedi, most létrehozott és bemutatásra kerülő közúti fuvarozási árindex, rövidített nevén KFX, melynek célja a logisztikai szolgáltatások fenntartható fejlődésének és az ellátás biztonságának a támogatása, közúti fuvarozók transzparens árazásával fair profitabilitás elérése, ezzel biztosítva a stabil, minőségi kiszolgálást és a beruházások megvalósíthatóságát. Az előadás végén hasznos tanácsokat is kaphattunk a szakmát illetően, úgy mint például „léptessük elő a logisztikát a stratégiai területek szintjére”, „kezeljük partnerként a logisztikai szolgáltatónkat és fizessük meg”, „használjuk a KFX-et”.
A vámellenőrzésekkel kapcsolatos várható tendenciák kapcsán Falcsik István vám-, jövedék és termékdíj-tanácsadás üzletágvezető az RSM Hungary Zrt.-től tájékoztatta a hallgatóságot, érintve hogy milyen előnyei vannak a hazai vámkezelésnek, az import forgalom statisztikákat, a vámutóellenőrzéseket, a vámtevékenység szinten tartását, a nyomon követést, a felkészülést és prevenciót.
A mobilitási csomagról Gál István, az MKFE főtitkára tartotta meg előadását. Megtudtuk, hogy mikor és honnan indult a javaslat, melyek a már ma is élő szabályok, és mik várhatóak február 2.-tól (határátlépés kézi rögzítése, kabotázs korlátozás, kötelező hazatérés a járműveknek 8 hetenként.
Egy a szakmát érintő nagy volumenű korábbi beruházásról, a Budapest Airport Cargo City lehetőségeiről Kossuth József Cargo vezető és René Droese fejlesztési igazgató tartott egy rendkívül színes előadást, amelyből kiderült, melyek a BUD Cargo City világszínvonalú fejlesztései és beruházásai. Betekintést kaptunk a globális légiáruszállítás előnyeibe és az előttünk álló évek jövőképébe.
A tengeri, légi és vasúti szállítmányozás költségeit érintő változásokról Barati Ferenc a Ghibli Kft. tengerentúli osztályvezetője prezentált. Megtudtuk miként hatott az ágazatra a covid, hogy alakult a hajóstársaságok helyzete, szó volt az integrátori szerepkörök fokozásáról, valamint a 2022-es költségnövekedésről.
A konferencia aktualitását és sikerességét mi sem bizonyítja jobban, minthogy rendkívül hamar elfogytak a szabad helyek, és szinte teljes létszám kísérte végig az előadássorozatot, hiszen egy ilyen évindító esemény remek lehetőséget kínál, hogy a logisztikai szakmában dolgozók betekintést nyerjenek a jövőt formáló változásokba és időben felkészüljenek, reflektáljanak azokra.
Amennyiben nem tudott jegyet váltani a konferenciára, de szeretné meghallgatni az előadásokat, lehetőséget kínálnak a szervezők a rendezvény visszanézésére. Küldje el regisztrációját 2022. február 18-ig és nézze vissza a teljes konferencia videóanyagát!
Regisztráció: https://nlvklub.hu/blog/mire-szamitsunk-a-logisztikaban-2022-ben-online-konferencia/