Nyolcadik alkalommal kaptak lehetőséget olyan főiskolás, egyetemista hallgatók, akiket nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is érdekel a logisztika, s ezért beneveztek az Országos Logisztikai Csapatbajnokságra. Az országosan, sőt a határainkon túli területekre is kiterjedően meghirdetett versenyre összesen huszonöt csapat nevezett, a döntőbe pedig az öt legjobb csapat került.

A Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja Közhasznú Egyesület (NLV Klub) tavaly ősszel hirdette meg az újabb, országos szintű Logisztikai Csapatbajnokságot, amelynek célja a nappali tagozatos, főiskolai és/vagy egyetemi hallgatók tehetséggondozása, lexikális tudásuk, vezetői és innovációs készségeik fejlesztése, gyakorlati jellegű logisztikai feladatok megoldásán keresztül.

A rendezvény a hazai logisztikai életben ezúttal is hiánypótlónak minősíthető, hiszen a diákok az eddig szerzett elméleti ismereteiket, kreativitásukat és az együttműködésüket a gyakorlatban is próbára tehették olyan valódi munkakörnyezetben, ami – majd diplomával a zsebükben – várhat rájuk a közeljövőben.

A versenyt meghirdetők a kiírásban egyértelműen megfogalmazták azt a törekvésüket, hogy olyan indulókat várnak, akik élethivatásként tekintenek a logisztikára s ehhez megfelelő motivációval is rendelkeznek, egyéni szakmai tudásukat és hozzáállásukat össze tudják hangolni az öttagú csapat valamennyi résztvevőjével. Ez utóbbi arra is alkalmas, hogy mind a felkészülés, mind a lebonyolítás során egymástól is tanuljanak és akár olyan gyakorlati alapokat, tapasztalatokat szerezzenek, amiket már valódi munkavállalóként is tudnak majd hasznosítani. A versenyre az egyes csapatok tagjai úgy is összeállhattak, hogy más és más felősoktatási intézményből kerültek ki, ami a valódi életet, munkakörnyezetet is idézte, hiszen a munkába állás során eleinte ismeretlenekkel kell együttműködni, közösen dolgozni. Egy intézményből több csapat is nevezhetett.

A versenyt meghirdetők eleve az alap- és mester-képzéseken (BSc és MSc) résztvevő egyetemista és főiskolás nappali tagozatos hallgatókat, illetve a felsőoktatási szakképzésben résztvevő  diákok jelentkezését várták, akik mérnöki és gazdasági szakokról, magyarországi és határon túli magyar képzésű felsőoktatási intézményekben tanulnak.

Az egyes csapatok tevékenységét az általuk felkért felkészítő tanárok segítették.

A témaköröket is megjelölték: általános logisztika, vám, szállítmánybiztosítás, gazdasági-logisztika menedzsment, vállalati logisztika/módszertan, környezetvédelem, operációkutatás, ellátási-elosztási logisztika, áruszállítás, készletezés, anyagmozgatás, raktározás, csomagolástechnika, termelés kiszolgálás, logisztikai informatika ismeretekről kellett elméleti és gyakorlati tudásukat összpontosítani a négyfordulós verseny során. Az eredményes részvételhez elvárás volt az angol nyelvtudás is. Azon kívül, hogy a szakmai ismereteiket és az emberi hozzáállásukat bemutathatták a versenyt értékelő, bíráló zsűrinek, a tét sem volt kicsi, hiszen összesen 1,2 millió forint összdíjazású volt a jövő logisztikusai számára a Logisztikai Csapatbajnokság.

Az országos megmérettetést az NLV Klub szervezte és bonyolította le, a döntőt a Vodafone biatorbágyi telephelyén tartották.   

Az első két fordulóban a megjelölt témakörök alapján, online-formában, elméleti és szakmai-gyakorlati kérdéseket tartalmazó teszteket kellett kitölteniük a csapatoknak. Ám szigorú feltétel volt, hogy a teszt kitöltésén egyhetes időintervallumban, maximum öt órát dolgozhattak a csapatok. A feladatokat az öt órán belül egyben kellett megválaszolni, a megkezdett kitöltést nem lehetett megszakítani, félbehagyni, különben nulla értékelést kaptak. A feladatok megoldásához bármilyen segítséget igénybe vehettek.

A harmadik fordulóba a legtöbb pontot kapott, tíz csapat került be. Ebben a körben a feladat egy olyan kidolgozandó vállalati gyakorlat vagy probléma esettanulmányának a megoldása volt, amelyet a verseny negyedik körében prezentálni is kellett a csapatoknak. A kidolgozandó esettanulmányt az NLV Klub tagvállalatainak gyakorlatából, vagyis a valódi logisztikai környezetből merítették.

Feladat volt még, hogy a csapatoknak egy – maximum kétperces – bemutatkozó videóanyagot is össze kell állítaniuk, amelyet a Youtube internetes videómegosztó felületére kellett feltölteniük, majd a linket a szervezők által megadott email-címre kellett eljuttatniuk. E feladatkörben a versenyt meghirdetők, illetve elbírálók az egyes csapatok kreativitását értékelték plusz pontokkal.

A negyedik fordulóban viszont már élőben találkozhatott a döntőbe bejutott öt csapat és a zsűri. Az előkészítés során természetesen figyelembe kellett venni a koronavírus-járvány miatti magyarországi helyzetet, de szerencsére a június 11-i döntőre az országos beoltottság eredményeként az ilyen típusú rendezvényeket is meg lehetett tartani.

A döntő a beadott tanulmányok prezentációjával kezdődött, feltétel volt, hogy a prezentáció maximum 10 perces legyen, a szöveg 75%-ban angol nyelven készüljön, és ezt a részt angolul is prezentálják a versenyzők.
A végső megmérettetés logisztikai ügyességi feladatokkal zárult, ennek eredményeként alakult ki az idei Logisztikai Csapatverseny rangsora.

A Logisztikai Csapatbajnokság– 2021 eseménysorozat kapcsán szervezői és résztvevői véleményeket kértünk.

Dr. Nagy Judit – a Corvinus Egyetem docense.

„A Ghibli Kft. és az NLV Klub Logisztikai Csapatbajnokságában, immár hat éve, szervezőként és a feladatok kidolgozásában veszek részt, valamint tagja vagyok a döntő versenyfelügyeletének. Ezek részeként minden évben buzdítom a kollegáimat, hogy vállaljanak szerepet a versenyben, küldjenek csapatokat, dolgozzanak velük együtt az egyedülálló szakmai megmérettetés minél nagyobb elismerése érdekében. A Corvinus egyetem általában egy csapatot küld, a mesterszakosok vesznek részt. Jönnek ide olyan hallgatók, akik menedzsment-alapokkal rendelkeznek és olyanok is, akik műszakiakkal rendelkeznek, ötvöződik ez a tudás s emiatt kifejezetten előnyös. A felkészítő tanárok mindenben segítik a diákokat, ám a szakmai munka oroszlánrészét ők végzik. Öt évvel ezelőtt még az ötödik helyen végeztünk, aztán harmadikok lettünk, voltunk elsők is. Nagy a nyomás a diákjainkon, mert szeretnének jó helyen végezni. Amiben nagyon jók szoktak lenni a corvinusos hallgatók, hogy nagyon erős a menedzsment-szemlélet, akárcsak a költségkalkulációk készítése. A versenyen természetesen a logisztikusok nagy része mérnök, tehát azt a részt is jól kell ismerni, a kétféle tudáskör jól ötvözhető. S amiben hagyományosan a corvinusosok jók: a prezentációk, ahogy kiállnak a színpadra, beszélnek, előadnak, ami mind erősítheti gyakorlati tudásukat fellépésüket. Diákjaink nagyon szeretik ezt a versenyt, nagy élmény és izgalmas út a döntőig. Valamennyi fordulóban fontos volt, hogy mennyire összetartó a csapat, mennyire jól tudják megtalálni egymással a közös hangot s a jó válaszokat a kérdésekre. Idén is nagyon élvezték a versenyt, mert kreatív játékokat és komplex programokat találtak ki a kollegák, így a versenynek is jó a megítélése, a visszhangja az egyetemen belül.”

 

Sárdi Dávid Lajos – doktorandusz a Budapesti Műszaki Egyetem anyagmozgatási és logisztikai rendszerek tanszékén.

Második éve vagyok a felkészítő oktatója a résztvevő csapatoknak. Tavaly harmadikok lettünk, most sikerült az első helyre kerülnünk. Anno már diákként is részt vettem ezen a versenyen, és meg is nyertük. Most is nagyon nagy élmény volt, ezúttal a diákokkal kellett együtt dolgozni. Ez egészen más feladatot jelent oktatóként, mint résztvevő diákként. Oktatóként kifejezetten hasznos látni a másik oldalt, a tényleges versenyzőknek pedig nagyon komoly szakmai fejlődési lehetőség. Egészen más szemszögből sikerül a diákoknak megtapasztalni a logisztika gyakorlati kérdéseit, mint a tankönyvekből. Éppen ezért, minden diáknak ajánlom a részvételt, mert annyira széles a feladatok és a jelen lévő cégek spektruma, hogy a diákok számára teljesen más megvilágítást nyújt, mint a tankönyv.”

 

BME-s diákok összegzett véleménye:

„Bár részben szórakozásként fogtuk fel a versenyt, de menet közben kiderült, hogy milyen nagy csapatépítő ereje van. Az első írásbeli feladatlapra való felkészülés is komoly kihívás volt nemcsak a tartalma miatt, hanem ezért is, mert öt órán át kellett koncentrálnunk, a legjobb válaszokat megtalálnunk. Bevált az a gyakorlatunk, hogy egy helyen jöttünk össze és gyűrtük a feladatokat… Az esettanulmány kidolgozására egy hónapunk volt, minden egyes szakaszában hozzátettünk egymás munkáihoz, láttuk ki, hogy halad, így lett kerek egész. A pandémia után még inkább felértékelődtek számunkra a csapatépítő tevékenységek, amelyeknek van értelme, célja, fontossága. Azt élveztük még hogy mindannyian más munkatapasztalattal, rálátással rendelkezünk és a végén mégis egy tanulmányba tudtuk összehozni a közös gondolatokat, mindenki hozzá tudta tenni a maga szakmai tudását.”

 

Szabó Zoltán – Ghibli Kft. ügyvezető igazgató.

„Az országos szintű Logisztikai Csapatbajnokságot az ideivel együtt a nyolcadik alkalommal tudtuk megrendezni. A 2014-es, első Logisztikai Csapatbajnokság után született meg az a gondolat, hogy legyen folytatása s ezzel minden évben felhívhatjuk e szakma iránt érdeklődő főiskolás, egyetemi hallgatók figyelmét, hogy mennyire izgalmas, színes iparág. A bajnokság-sorozattal az is a célunk, hogy a fiatalok minél korábban, a saját indíttatásukat erősítve is megszeressék a logisztikai szakmát, elköteleződjenek, s a verseny során is tanuljanak maguktól és egymástól minél többet. Ennek az ismeretszerzésen a gyakorlati munkába való betekintésen túl anyagi haszna is van, hiszen pénzdíjakkal is jutalmazzuk a tudást, az ismeretek alkalmazását, az együtt végzett munkát, ami mind-mind megalapozhatja egy végzett diák jövőjét. Minden évben azt is tapasztalom, hogy a résztvevő diákok tisztelet tudóak, igyekeznek a legjobban felkészülni és a versenyben helytállni. Büszke vagyok arra is, hogy az NLV Klub fölkarolta ezt a kezdeményezést és immár a nyolcadik éve egyre gazdagabb tapasztalatokkal tudjuk megrendezni a Logisztikai csapatbajnokságot. Nagyon fontosnak tartom azt a szempontot is, hogy amikor a már diplomás diákok felvételiznek egy munkahelyre, akkor az önéletrajzukba, illetve a pályázatukba beírhatják, hogy részt vettek, sőt a legjobb esetben döntősök, dobogós helyezettek voltak a Logisztikai Csapatbajnokságon. Ezt a szakmában számon tartják, értékelik, így  nagyobb eséllyel kerülhetnek be a fiatalok a megpályázott logisztikai céghez.”

A Logisztikai Csapatbajnokság – 2021 rangsora

  1. All-lean – Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  2. ME-dzsik – Miskolci Egyetem
  3. SZErencsecsomag – Széchenyi István Egyetem
  4. L.A.M.B.A. – Budapesti Corvinus Egyetem
  5. Roydon Logistics – Pannon Egyetem, Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Díjak és különdíjak

  1. helyezett: 500 000 Ft.
  2. helyezett: 350 000 Ft.
  3. helyezett: 150 000 Ft.

A Levegő Munkacsoport és a Ghibli Kft. közösen ajánlottak fel 50 000 forint különdíjat a döntő versenyben, a környezetvédelmi szempontokat leginkább figyelembe vevő csapatnak. Ezt a SZErencsecsomag csapat érdemelte ki a Széchenyi István Egyetemről.

Ezenkívül, a Ghibli Kft. minden, nem dobogós helyen végzett, döntőbe jutott csapatnak 50 000 Ft különdíjat ajánlott fel.

A fő- és a különdíjak mellett szakmai gyakorlati lehetőségeket is felajánlottak a Logisztikai Csapatverseny szponzorai, valamint az NLV Klub tagvállalatai.

Recommended Posts