A számok alapján mára egyértelművé vált, hogy a kezdetben csak az extra és az átterelt (kényszer) költések miatt lendületben lévő online piac tavaly nemcsak átmeneti sebességtöbbletet kapott, hanem igazi versenyelőnyt. Ha a szektor ezzel jól gazdálkodik, akkor akár hosszú távon is megtarthatja ezt a növekedést.

Az Online Kiskereskedelmi Index keretein belül 2014-óta vizsgálják a belföldi online kereskedelmi piacot. A kutatás 2020-as évközi eredményeit is figyelembe véve mostanra kijelenthető, hogy a pandémia egyik legnagyobb nyertese az e-kereskedelem – összegezte legfrissebb kutatása alapján a GKI Digital és az Árukereső.hu. Az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18% közötti) bővülését alapul véve minimum 3 évet ugrott előre a fejlődés tekintetében.

A lakosság év közben folyamatosan romló anyagi helyzetét, az extra költések miatt apadó családi kasszákat és a kiskereskedelem egészét érintő gyenge évet is mérlegre téve, az online szektor 2020-as eredményei még inkább kiemelkedőek.

 2020 júniusában még nem lehetett tisztán látni, hogy meddig tarthat a lendület, minek köszönhető a forgalmi kiugrás: hirtelen jött boltbezárások, a pánikvásárlások és a digitális oktatás, illetve home office miatt felmerült igények következménye, vagy egy olyan átrendeződés első megnyilvánulása, ami velünk marad hosszabb távon is?

A kereskedők stratégiáját alapjaiban érintő kérdésre nehezítette a válaszadást, hogy a nyári hónapokban a kormány – sok más európai országhoz hasonlóan – lazított a korlátozásokon, véget ért a digitális oktatás, az emberek kiszabadultak a négy fal közül, és újranyitott a kereskedelmi és vendéglátó egységek nagy része. Ezek összesen, valamint az eddigre csökkenő extra költések összességében „lassabb”, de még mindig kiemelkedő dinamikájú bővülést eredményeztek a harmadik negyedévben. A tavalyi utolsó negyedévet ismét az emelkedő esetszámok, valamint a novemberben érkező járványügyi korlátozások jellemezték. Ez a már második negyedévben is látott folyamatok ismétlődését eredményezte, felülmúlva minden korábbi várakozást az ünnepi szezont tekintve. A 2020-as mércével mérve is erős utolsó negyedév a magas bázis ellenére is összességében 59% körüli forgalombővülést könyvelhetett elolvasható az IoT ZóNA oldalán.

Forrás: Valós versenyelőnyben az online kereskedelem – Transpack

Recommended Posts