A tachográfok, azaz menetírók tavaly  „ünnepelték” 100. „születésnapjukat”.  Megjelenésük óta rengeteg változáson mentek át, és a 2019-ben kiadott okos változatuk által a fejlődésük egyre gyorsabb. Az elkövetkezendő 3 évben nagy szükség lesz a vállalatok alkalmazkodó képességére, hiszen újabb fontos változások lépnek majd életbe.

A KözútVilág Expo konferencián, Márkusné Riss Erika, a Trans-Automat Kft. ügyvezetője adott elő a témában.

Tavaly a legfontosabb változás augusztus 21-től lépett hatályba. Az újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnánál nagyobb összteherbírású tachográfkötelezett gépjárműveket már kötelesek Smart 2 típusú menetíróval ellátni. Az idei nlv nagy változás, hogy a 2019 előtt beüzemelt tachográfokat ugyanerre, a Smart 2 típusú kiadásra kell cserélni a nemzetközi fuvarozásban. Márkusné Riss Erika kiemelte, hogy a belföldi fuvarozásra nem vonatkozik a cserekötelezettség. Ezután, 2025-ben pedig a 2019 után forgalomba helyezett Smart 1 típusú készülékeket kell majd az újabb, Smart 2 kiadásra cserélni. A jövőbeli tervek szerint 3 év múlva a menetíró kötelezettséget 2,5 tonnára fogják csökkenteni a nemzetközi fuvarozásban, így nagy súly helyeződik majd a fuvarozó vállalkozásokra és a tachográf gyártókra egyaránt.

Ezen szabályozások célja, a piaci versenyegyenlőségek kialakítása. További előnye az új generációs tachográfnak, hogy olyan – az előző szériában nem megtalálható – antennával és modullal is rendelkezik, amelyek lehetővé teszik a hatóság számára, hogy úgy ellenőrizzék a járművet, hogy ne kelljen azt megállítaniuk. Az új funkciók közé tartozik például az is, hogy a menetíróba automatikusan bekerül a kabotázs, a ki- és berakodás és a határátlépés is.

Érdemes a cégeknek előre felkészülniük a váltásra, felmérni az eszközök szükséges mennyiségét, hiszen a tachográf jelenleg hiánycikk és bár Németországban, illetve Írországban lehet a cserével kapcsolatban haladékot kérni, itthon nem.

 

Forrás: https://www.kozlekedesvilag.hu/hir/kozut/kv-expo-7/

Recommended Posts