Az Ever Given névre hallgató, 400 méteres konténerszállító hajó hat napig áll keresztben a Szuezi-csatornán, ami az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal része. A hat napig tartó járhatatlansága 370 teherhajót állított le. Ennek utórezgései a logisztikában és a  gazdaságban sokszorosukra nőhetnek a koronavírus szülte bizonytalan helyzetben.

A 2021-es egy várhatóan sötét év lesz a logisztika szempontjából. A kereskedelem mindig is a folyamatosan rendelkezésre álló, gördülékeny tengeri áruszállításra alapozott, a szállítási árak pedig ennek megfelelően alacsonyak és állandóak voltak. A már másfél éve tartó koronavírusos helyzet ezt az egyensúlyt a közelmúltban még tovább bontotta, mivel a Kínából Európába érkező tengeri konténerszállítmányok árai megháromszorozódtak tavaly év vége óta. A Szuezi-csatornát elzáró hajó az amúgy is küszködős forgalmat most hat napra teljesen leblokkolta. Ennek hatásai fél évnél tovább is érezhetőek lesznek, mivel a csatorna az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal állomása, a világ áruinak 13,5 százaléka halad át rajta.

A vállalati vezetőknek mihamarabb új szállítási alternatívákat kell keresniük. A közúti, vasúti és légi áruszállítás egyaránt intenzíven működik, a tengeri forgalommal szemben azonban kiszámíthatatlanok, folyamatos változásban vannak. Szakítani kell a bevált logisztikai működésekkel, és sokkal közelebbről kell vizsgálni a piaci folyamatokat, amelyekből következtethető a pillanatnyilag rendelkezésre álló szállítási kapacitás. Célszerű mindezt egy külön csapatra bíznia egy-egy cégnek, akik a szállítmányozási formákat és útvonalakat folyamatosan felülvizsgálják a megbízhatóság érdekében.

2021-re a gyáripari szereplők majdnem fele kísérletezik azon, hogy a szállítási folyamatai átláthatóbbak legyenek. A mindenki számára megfelelő közös megoldásra nem lesz mód a közeljövőben, így a vállalatoknak maguknak kell okos szenzorokra épülő nyomkövető, és a szállított termékek számos paraméterét folyamatosan monitorozó rendszerekkel előállniuk, amelyekhez a fejlett felhőalapú technológiákat kell igénybe venni. Fontos továbbá, hogy a megrendelt terméke után érdeklődő fogyasztót gyors szoftveres megoldások segítségével érdemi információval lássák el oly módon, hogy az egyes termékek előállításához szükséges alapanyagok státusza alapján egy algoritmus minél pontosabban kiszámolja egy-egy termék elérhető darabszámát és azok várható szállítási idejét, majd ezeket közli a vásárlóval, az említett szenzorok segítségével pedig folyamatosan javítja a rendszer megbízhatóságát, és adaptálódik a folyton változóan rendelkezésre álló logisztikai kapacitáshoz.

Az egyik legfőbb probléma a szállítási folyamatok felborulása nyomán a szállítókonténerek nem megfelelő áramlása. Még ha a teherhajók többnyire rendelkezésre is állnának, legtöbbször a konténerek hiánya miatt nem indulnak útnak, ezt a problémát pedig újabb, speciális csapatoknak kellene megoldania. A konténerek áramlásának összeomlása különösen aggasztó például a hűtött élelmiszerek és gyógyászati készítmények szállítása miatt.

Az elhúzódó helyzet megoldását, a folyamatok megbízható működését és a piaci előnyszerzést egyaránt nagyban elősegítené, ha a logisztikát korábban a lehető legkisebb erőfeszítésekkel üzemeltető, vagy egy az egyben külső partnerhez kiszervező vállalatok most előtérbe hoznák a logisztikai csapatokat, vezetőiknek pedig nagyobb befolyást biztosítanának, hogy a Szuezi-csatorna után a több sebből vérző szállítmányozási szektor is fellélegezhessen — írta meg a Forbes.

Forrás: Hónapokig éreztetheti hatását az Ever Given fogsága – autopro.hu

Recommended Posts