Sikerült előzetes megegyezésre jutni a járművek díjfizetésével kapcsolatban az európai utakat illetően. Az időalapú díjak helyett a megtett távolságért fogunk fizetni.

Az Európai Parlament és az Európai Tanács előzetes megállapodásra jutottak az útdíjakat tekintve, amelyek majd az eurovignettát fogják helyettesíteni. Az új díjak terv szerint a teherautókra, kiszállító autókra, autóbuszokra és a TEN-T úthálózatot használó személygépkocsikra fognak vonatkozni.

Az új rendszer eltérne a jelenlegi eurovignetta rendszertől, amelyet adott időre vásárolunk meg (jellemzően egy hétre, hónapra vagy évre). Az új modell a megtett távolságokat venné figyelembe.

„A matricák megszüntetése a teherautók számára standardizálja a rendszert, amely ma erősen szétdarabolt. Erős jelzést adunk a világnak, amely támogatja az alacsony kibocsájtású járműveket. Örülök, hogy sikerült egynapos matricát bevezetni minden jármű számára” – mondta el Giuseppe Ferrandino, az Európai Parlament rapportőre.

2029: Új díjak

Az EU tagállamai megtarthatják a matrica-rendszert egyszer szakaszokon, ha bizonyítani tudják, hogy a keletkezett költségek nincsenek arányban a bevételekkel.

A szerződés szerinti tervek szerint a matricás rendszert felváltaná a megtett út szerinti díjazás 2029-től. A bevezetéstől számított 5 éven belül az  Európai Bizottság felméri, hogy a kiszállító autók ugyanazon elvek mentén fognak-e díjat fizetni, mint a teherautók, vagy új szabályozásokat hoznak létre.

Sőt, mi több, a nem túl távoli jövőben kedvezőbb díjak kerülnek bevezetésre a null- vagy alacsony emissziójú járművek részére. Ezt megelőzően azonban meg kell állapítani a kategóriákat és a CO2-kibocsájtásra vonatkozó iránymutatásokat, amire 2023-ban kerülne sor. 2026-ban hasonló kritériumokat állapítanának meg az autóbuszok és a javak szállítására szolgáló járművek esetében is.

A jelenlegi megegyezést még el kell fogadni az Európai Tanács mellett működő kormányzatok állandó képviselőinek, valamint az Európai Parlament közlekedési és turisztikai bizottságának. Ezután meg kell szereznie az Európai Tanács és az Európai Parlament jóváhagyását is.

 

Forrás: A megtett távolság után kell majd fizetni az útdíjat a jövőben – Trans.INFO

Recommended Posts