A portugál hajó több mint 40 üres konténert vesztett. Egyre gyakrabban előfordulnak a hasonló esetek, és gyakran a rakomány is a tengerben köt ki.
A portugál zászló alatt hajózó MSC Aries a kaliforniai Long Beach-ből hajózva a kínai Ningbóba viharba keveredett, amelynek következtében 41 konténer a vízbe esett – számol be a WK Webster, a tengeri fuvarozásban való kártérítésekre és követelésekre specializálódó cég.
A hajó már Ningbóban van, zajlik a konténerek vizsgálata.
“Csupán” 41 konténert nyeltek el a hullámok, azonban aggodalomra adhat okot, hogy tavaly év vége óta ez már az ötödik ilyen alkalom. Ezek közül többször áruval megrakott konténerek kerültek a hullámsírba.
Januárban a Maerskhez tartozó Essen konténerszállító, amely 13.100 TEU rakományt vitt Kínából Los Angelesbe, 750 konténert vesztett el egy vihar során a Csendes-óceánon.
December elején azt is bejelentették, hogy az Ocean Network Express-hez tartozó konténerszállító, az Apus több, mint 1800 konténert vesztett el egy vihar következtében a Hawaii-szigetek közelében (a Kínából Long Beach-re tartó úton). Az elvesztettek közül több, mint 60 konténer veszélyes árukat tartalmazott.
A kártérítés a veszteség miatt elérheti akár az 50 millió dollárt is.
Több, mint 30 konténert vesztett el januárban a tajvani zászló alatt hajózó Evergreen is. Ezen felül 21 konténer sérült meg a fedélzeten.
Ezek a balesetek a tengeri szállítmányozás számára nagyon nem szerencsés időszakban történnek. Vagy talán nagyon nem szerencsés időszakban az importőrök számára, akik a tengeri fuvarozást alkalmazzák. A konténerek fuvardíja az utóbbi hónapokban rekordokat döntött, többszörösen magasabbak, mint 2020. elején voltak. A járvány átrendezte a konténer piacot és gyakorlatilag hozzáférhetetlenné váltak a nyugati kikötőkben vesztegelnek.
Bár a téli viharok a Csendes-óceánon kétség kívül okoznak incidenseket a konténerekkel, a probléma okai máshol keresendők.
A „The Wall Street Journal” által idézett szakértők azt állítják, hogy az ok a konténerszállítók telerakása konténerekkel. Ezt pedig az okozza, hogy felhalmozódtak az elszállításra váró küldemények, illetve késésben vannak a kiszállítások. A magasabbra halmozott konténerek sokkal kevésbé stabilak a hajók oldalirányú kilengése esetén.
A World Shipping Council (WSC) legújabb jelentése szerint a 2017. és 2019. közötti években minden évben a tengeren évente 779 konténer veszett el, ami egyértelmű esés volt a 2014. és 2016. közötti időszakhoz képest (akkor az átlag 1390 volt). Úgy tűnik, hogy a 2020-as év és a jelenlegi meg fogják fordítani a pozitív trendet.